005. FP&A funkció vagy központ létrehozása magyar cégeknél

Az FP&A funkció és központ létrehozásának magyar illetve helyi cégeknél is nagy jelentősége van és még több lehetőség rejlik benne.

Ebben az írásban nem elsősorban az egy cég, egy központ modellel szeretnék foglalkozni, hanem azzal a lehetőséggel, amit az jelent, ha több szervezettel rendelkező cég szervezi szolgáltató központtá az FP&A funkciót.

A több szervezettel rendelkező cég alatt azt értem, ha Magyarországon van több cége egy tulajdonosnak, illetve több országban vannak leányvállalatok. Mindkét esetbe a multik által kitalált szolgáltató központnak van létjogosultsága.

Amennyiben csak Magyarországon belül vannak a leányvállalatok, akkor érdemes végiggondolni, hogy akár a könyvelési tevékenységgel együtt hozzuk létre a szolgáltató vagy központosított részleget.

Ennek előnye – és a multis központtal szemben jelentős versenyelőny lehet – hogy az FP&A funkció a management/tulajdonosi csapattal egy helyen ül, így a kommunikáció, az elképzelések és ötletek megvitatás nagyon hatékonyan tud megvalósulni.

Mondhatjuk azt, hogy az FP&A ott üljön, ahol az események történnek (egy gyárban, a leányvállalat vezetőségével). Ez valós érvelés lehet, de ez esetben jellemzően minden leányvállalatnak saját, belső megközelítése, szokásjoga alakul ki, nem is beszélve arról, hogy a folyamatok kialakítása nagyon nehéskessé válik, hiszen az emberek ott vannak helyben, ismernek mindent és nincsenek rákényszerítve arra, hogy standarizáljanak folyamatokat. Ez pedig hátráltatja, sok esetben meghiúsíthatja, hogy a központi kérdésekre, egységes válaszokat lehessen adni, már ha egyáltalán a válasz ténylegesen létezik.

Az egységes válasz mellett nagyon sokszor derül ki egy központi FP&A funkció kiépítésénél, hogy valójában a mindenki által közölt mutatók minden leánycégnél/egységnél máshogyan kalkulálódnak. Itt a központosítási folyamat részeként az FP&A funkció ki tudja alakítani az elméletet, ami alapján a mutatók számolódnak, át tudja konfiguráltatni a rendszereket a könyveléssel (nehezebb esetben a vállalatirányítási rendszert is), hogy a szükséges adatok rendelkezésre álljanak és a folyamat lezárásaként, a vállalati rendszerből kinyerve az adatokat maga hozza létre a kimutatásokat, mutatókat és vitassa meg a leányvállalatok vezetőségével a konklúziót, mielőtt azt bemutatják a központi vezetésnek/tulajdonosnak.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük